Een publiek kladblok over de kansen om met Internet en andere nieuwe media de democratie te versterken.

woensdag, november 23, 2005

Halsema is reacties op haar weblog beu

Femke heeft gelijk. Ze neemt de moeite om een weblog bij te houden en heeft bovendien het lef om de reactiemogelijkheid gewoon open te zetten (en dat doen niet alle politici). Ik vind het niet vreemd dat ze dan moe wordt van een stortvloed van onfatsoenlijke mailtjes. Het is dan slim om niet een hek te zetten om de reactiemogelijkheid, maar om in een post aan te geven wat de nieuwere, strengere spelregels zijn: de GeenStijlspelregels te kopieren, evenals als de 'door hen gehanteerde ip-ban'.
Femke verzucht eerder op haar weblog:

"Wat willen jullie? Het zoveelste internetforum gijzelen met weerzinwekkende teksten. Dagelijks illustreren hoezeer het democratische, publieke debat verruwt en verplat? Willen jullie mij dwingen om toch een hek om dit log te zetten?

Ik heb al eerder gezegd dat ik daar eigenlijk geen zin in heb maar ik krijg het gevoel dat een aantal van jullie alleen wil kijken hoe ver hij/zij kan gaan. Hebben jullie het echt nodig dat iemand anders, dat ik, jullie fatsoensgrens bewaak? Door bijdragen te gaan selecteren? Zo kinderachtig kunnen jullie toch niet zijn?

Maar dan vraag ik wel, in alle beleefdheid, voor de laatste keer: hou op met schelden, en gebruik argumenten. Verdedig je zaak, val me aan en je mag mij ook best voor rotte vis uitmaken (ik ben politicus, ik moet er tegen kunnen). Maar als je het niet kan laten om keer op keer anderen (moslims, allochtonen, iedereen die links is of een andere mening heeft) ernstige ziektes of Auschwitz toe te wensen, vertrek dan naar een andere site."

Ik hoop dat ze een manier voor zichzelf vindt om het weblog te onderhouden en op een zinvolle wijze de discussie met de bezoekers aan te gaan. En daarbij vindt ze het niet erg om voor rotte vis te worden uitgemaakt.