Een publiek kladblok over de kansen om met Internet en andere nieuwe media de democratie te versterken.

zondag, januari 28, 2007

mensen maken merken

Het webtijdschrift Webchannel van marketingbedrijf Interbrand heeft een enquĂȘte gehouden onder studenten en werknemers in de reclamewereld. De vraag was wat de sterkste merken waren. Welke merken het leven bepalen.
In de 'wereld-lijst' vielen de posities 1 (Google), 3 (YouTube) en 4 (WikiPedia) op. Alledrie bedrijven op het web die hun sterke positie hebben verworven, omdat mensen er zelf mee aan de slag kunnen. Bij Google is dat een gecompliceerd verhaal (o.a. zoekmachine, mail, Google Maps en Earth) maar YouTube en Wikipedia draaien op User Generated Content, oftewel door de gebruikers ingebrachte informatie.
In de Europese lijst is de Europese Unie in 2006 gestegen naar de 14e positie. Maar het is nog geen merk van en door gebruikers, ik bedoel Europeanen. Een merk dat sterk wordt doordat het gebruik maakt van door gebruikers ingebrachte informatie.

Labels: ,