Een publiek kladblok over de kansen om met Internet en andere nieuwe media de democratie te versterken.

maandag, januari 15, 2007

Wel met DigiD bezwaar maken maar geen initiatief nemen?

Ik kwam er op de site van DigiD vandaag achter dat er al 181 gemeenten zijn die hun DigiD-burgers diensten aanbieden. En er zeker 10 gemeenten zijn waar burgers met DigiD hun bezwaarschrift kunnen indienen. Daarnaast kunnen burgers bij hun gemeente veelal terecht voor allerlei vergunningen, uittreksels etc. Maar ik kan in de lange lijst van gemeenten maar geen toepassingen vinden die te maken hebben met de gemeentelijke democratie. Geen enkele mogelijkheid om een burgerinitiatief te tekenen of raadsadres in te dienen.
En met name een burgerinitiatiefsite zou zoveel meerwaarde kunnen bieden. Een dergelijke site stelt burgers in staat zich te organiseren voor de publieke zaak (nieuwsbrieven, overzichten lopende of gesloten burgerinitiatieven, toelichtingen etc). Stel je voor: een digitale burgerinitiatiefsite waarbij gebruik wordt gemaakt van Social media van het populaire Web 2.0. Geintegreerd met You Tube-videootjes of Flickr-foto's ver het onderwerp van het burgerinitiatief. Steven Clift heeft bij de verkiezingen dit gedaan met Voter Voices voor gouverneursverkiezinge Minneapolis. Zijn truc: vraag mensen foto's en video's online te zetten met als unieke tag Mno6.

Gezocht: een gemeenteraad die echt iets wil met burgerinitiatieven, op een manier die aansluit bij de moderne burger van nu. Een gemeenteraad die wil scoren als gemeente die op nieuwe manieren inzet en betrokkenheid weet te mobiliseren.

Update 29-1: In Zoetermeer hebben ze het formulierengedeelte van het burgerinitiatief gedigitaliseerd. Lees meer bij InAxis en Zoetermeer.

Reactie van Reinder Rustema, webmaster www.petities.nl
(een comment die om technische reden niet doorkwam)

"Steven, het probleem ligt helemaal niet bij de gemeenteraad of de technologie. Zeg ik als webmaster van petities.nl...

Burgerinitiatief of petitie, dat maakt weinig uit, het gaat erom aandacht te krijgen voor de actie die een burger op touw wil zetten.

Technologie maakt het supermakkelijk om in no time iedereen te laten tekenen. Gemeenteraad staat doorgaans te huppelen van plezier als er zoiets spontaan binnenkomt, het hoeft dan niet eens met DigiD ondertekend te zijn, een beetje redelijk geloofwaardige lijst met namen is al heel wat.

Het grote probleem is het verwerven van aandacht. Dat is zo gruwelijk moeilijk, zeker voor gewone burgers. Aandacht voor de diertjes lukt nog net, voornamelijk dankzij de dierenliefde van de activisten denk ik dan, maar onderwerpen die iets complexer zijn? Ook met You Tube videootjes niet.

Degenen die wel aandacht weten te krijgen zijn de mensen die alaandacht hebben. Bijvoorbeeld die politici bij je juist om aandacht wil vragen voor je issue.

Persberichten versturen, mediagenieke acties organiseren en uitvoeren, daar is geld, ervaring en een professioneel campagneteam voor nodig. Dat is kostbaar. Dus daar gaat weer giro-activisme aan vooraf. Daarvoor moet je weer werkstudenten inschakelen om mensen lastig te vallen opdat ze geld gaan overmaken. Geld overmaken doen burgers weer alleen als ze het 'merk' van het goede doel kennen en vertrouwen. Daar vergt weer reclamemiljoenen.

Een van de weinige goede voorbeelden van de laatste tijd is wijvertrouwenstemcomputerniet.nl.

ReindeR Rustema, webmaster petities.nl