Een publiek kladblok over de kansen om met Internet en andere nieuwe media de democratie te versterken.

donderdag, februari 02, 2006

De allerbeste campagnesite

Ok, het is een beetje boute uitspraak, maar ik heb nog geen campagnesite gezien die attractiever, beter opgezet en innovatiever is dan die van de PvdA Leiden. Op hun campagnesite www.leidenopdekaart.nl zetten ze hun partijprogramma en kandidaten op de kaart - van Googlemaps. En hoe!

Een voorbeeld: de bewonersparkeergarage op de Kaasmarkt. Je kunt op de kaart zien dat er iets speelt en als je er op klikt kun je lezen over wat de PvdA over parkeren in het programma heeft, maar ook naar beeldmateriaal kijken.

Lijsttrekker is Marije van den Berg, die ooit bijna Meest Digitale Raadslid van Nederland werd. Ook toen timmerde zij aan de weg, maar nu ben ik ronduit onder de indruk van wat ze heeft weten te organiseren. Ze stelt zichzelf voor met onder andere een goed, kort filmpje. Ik houd daar wel van in de multimedia tijden van nu. Geluid wil ik, maar vooral bewegend beeld. Ik heb die breedbandinternetverbinding en dan wil ik ook dingen die daarbij passen.

Dat heeft het Internetbedrijfje SWIS mooi in elkaar gezet, gebruik makend van Google Maps.

Update 10-2: Tonie van Bright heeft een interview gehouden met de maker Matthias Snoei, van Swis.